بلاگ

علت ریزش مو چیست / 5 راه حل از دل طبیعت برای حل ریزش مو

علت ریزش مو
  •  سفری به دنیای ریزش مو و درمان‌های گیاهی

    موها ، تاج زیبایی انسان ، گاه در تار و پود ریزش گرفتار می شوند و نگرانی هایی را به همراه می آورند . از دلایل ژنتیکی و هورمونی گرفته تا کمبود مواد مغذی ، استرس و … عوامل متعددی می تواند به این معضل ناخوشایند دامن بزنند.اما طبیعت ، همواره حامی انسان بوده و راهکار های گیاهی متعددی را برای مقابله با ریزش مو ارائه می دهد. در این مقاله ، قصد داریم علت ریزش مو و درمان گیاهی ریزش مو رو به طور مفصل بررسی کنیم. با ما همرا باشید تا با اتکا به قدرت گیاهان ، به جنگ ریزش مو رفته و موهایی پرپشت و شاداب را به خود هدیه دهیم

     

    ساختار مو

    در انسان ، پیاز یا فولیکول مو به دو دسته تقسیم میشود :

    1. موی کرکی : در سراسر پوست بدن بجز کف دست و پا این مدل مو دیده میشود.
    2. موی انتهایی یا ترمینال : موهای انتهایی در قسمت سر دیده میشود . بعد از بلوغ جنسی این نوع مو در قسمت های تناسلی و زیر بغل و همچنین صورت مردان دیده میشود. ای نوع و زبر و خشن می باشد.

    رشد مو دارای دوره های است که شامل : دوره ی رشد ، دوره انتقالی و دوره استراحت میباشد.

    طول مدت دوره رشد مو در سر حدود 3 سال است ، دوره ی انتقالی حدود 2 تا 4 هفته و دوره ی استراحت حدود 3 تا 4 ماه میباشد.

    در سر انسان حدود 100 هزار پیاز مو وجود دارد و با حساب اینکه هر مو حدود هزار روز رشد دارد ، پس ریزش 100 عدد موی سر در روز طبیعی است و تنها در صورتی که بیشتر از آن باشد باید به دنبال علت ریزش مو باشیم .

     

    در ابتدا به علت ریزش مو و اینکه چه عوامل و دلایلی سبب این اتفاق می شود ، میپردازیم:

    علت ریزش مو :

    ریزش مو دارای علت های فراوانی است که از آن جمله میتوان به موارد ارثی ، هورمونی ، تغذیه ای ، اعصاب و روان ، مصرف دارو ، بیماری های داخلی و پوستی ، عمل های جراحی و بارداری اشاره کرد.

    • طاسی سر نوعی ریزش مو در قسمت جلو و پیشونی سر است که پیشرفت کرده و تا وسط سر پیش میرود. البته گاهی این ریزش از وسط سر شروع میشود.

    طاسی بیشتر در مردان دیده میشود و علت ارثی – هورمونی دارد . این نوع ریزش مو قابل پیشگیری و درمان است و افراد درگیر بایستی ب حوصله فراوان ، درمان طولانی مدت را تحمل کنند.

    • سوء تغذیه چه به صورت عدم دسترسی کافی به مواد غذایی و چه به صورت رژیم های لاغری یکی از علت های ریزش مو است . کمبود پروتئین ، اسیدهای چرب ضروری (بدن قادر به تولید آنه نیست و باید از طریق غذا به بدن برسد) ، ویتامین ها و املاح یکی از موارد علت ریزش مو است که قابل درمان و پیشگیری می باشد.

    شایع ترین علت ریزش مو در خانم ها از سنین نوجوانی تا سنین میانسالی کمبود آهن بدن است که با مصرف غذاهای حاوی آهن و یا قرص آهن این مشکل برطرف میگردد.

     

    • وجود استرس (فشار روحی ) ، ناراحتی و افسردگی میتواند از موارد علت ریزش مو باشد . مثلا استرس ناشی از امتحانات درسی یا افسردگی در جوانان که امروزه به وفور دیده میشود.

    با کنترل این هیجانات که البته اگر بوسیله خود شخص کنترل شود نتیجه مطلوب تری دارد. چون مصرف داروهای اعصاب نیز یکی از موارد علت ریزش مو در برخی از افراد میگردد که معمولا زمانی که علت ریزش مو بر اثر مصرف اینگونه داروهاست ، در مدت زمان کوتاهی برطرف میگدد.

     

    • یکی دیگر از موارد علت ریزش مو ، مصرف برخی از داروهاست . همه ی داروها علت ریزش مو نیستند و همچنین یک داروی خاص نیز در تمام افراد علت ریز مو نمیشود. بعضی افراد به داروی خاصی حساسیت بیشتری نشان میدهند که بستگی به سیستم داخلی بدن در غیر فعال کردن و هضم دارو دارد.

    البته داروهایی هستند که در بیشتر افراد باعث ریزش مو می شوند .

    از این گروه دارو ها میتوان داروهایی که به عنوان شیمی درمانی استفاده میشوند را نام برد. همچنین مصرف داروهای اعصاب و  قرص های پیشگیری از حاملگی و داروهای پیشگیری از حاملگی و داروهای قلبی در افراد زیادی باعث این عارضه می شود.

     

    • بعضی از بیماری های داخلی و پوستی میتوانند از موارد علت ریز مو شوند. مثلا تب بالا ، حدودا بعد از 3 ماه باعث ریزش مو می شود.

    در افرادی که دارای بیماری های موضعی پوستی در قسمت سر هستند و یا ناراحتی پوستی وسیعی دارند میتوانند ریزش مو داشته باشند . از جمله این بیماری ها میتوان از لوپوس  ، داءالصدف یا پسوریازیس  ،بیماری های تاولی و … نام برد.

     

    • عمل های جراحی و حاملگی میتوانند از دلایل ریزش مو شوند . فاصله زمانی این بیماری ها و شروع ریزش مو معمولا 3 ماه می باشد. مثلا در خانم ها حدود 3 ماه بعد از زایمان ریزش مو شروع میشود که علت های زیادی برای آن وجود دارد که از جمله : کم خونی ، استرس زایمان ، بالا بودن هورمون های جنسی در طول بارداری است .

    درمان افرادی که دچار ای بیماری ها هستند ، باعث کاهش ریزش مو در آنها می شود.

     

     

     

     

    درمان گیاهی ریزش مو

    در دل طبیعت میتونیم گزینه های مناسبی را برای حل این مشکل پیدا کنیم که در ادامه به آنها میپردازیم

     

    1. روغن کندش:

    روغن کندش از دیرباز در طب سنتی برای درمان ریزش مو و تقویت رشد مو استفاده می شده است. این روغن به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی، به تغذیه و تقویت فولیکول های مو کمک می کند. همچنین، روغن کندش با افزایش گردش خون در پوست سر، به تحریک رشد مو و ضخیم شدن تارهای مو کمک می کند.

    1. روغن رزماری:

    روغن رزماری یکی از بهترین روغن ها برای درمان ریزش مو و تحریک رشد مو است. این روغن به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی، به سلامت پوست سر و فولیکول های مو کمک می کند. همچنین، روغن رزماری با افزایش گردش خون در پوست سر، به اکسیژن رسانی بیشتر فولیکول های مو و در نتیجه، رشد بهتر مو کمک می کند.

    1. روغن نارگیل:

    علت ریزش مو هر چه که باشد ، روغن نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی قوی است که به حفظ رطوبت مو و جلوگیری از خشکی و شکنندگی مو کمک می کند. همچنین، روغن نارگیل با نفوذ به ساقه مو، به تقویت مو و جلوگیری از موخوره کمک می کند.

    1. روغن بادام تلخ:

    روغن بادام تلخ سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است که به تغذیه و تقویت مو کمک می کند. همچنین، این روغن با دارا بودن خواص ضد التهابی، به کاهش التهاب پوست سر و خارش سر کمک می کند.

    1. روغن آرگان:

    روغن آرگان به دلیل دارا بودن ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان ها، به عنوان یک روغن مغذی و ترمیم کننده برای مو شناخته می شود. این روغن به حفظ رطوبت مو، جلوگیری از خشکی و شکنندگی مو، و تقویت و ضخیم شدن تارهای مو کمک می کند.

    نحوه استفاده از روغن ها برای درمان ریزش مو:

    • چند قطره از روغن را روی پوست سر خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید.
    • می توانید روغن را به ساقه موهای خود نیز بمالید.
    • موهای خود را با کلاه حمام بپوشانید و بگذارید روغن به مدت 1 تا 2 ساعت روی موهای شما بماند.
    • موهای خود را با شامپو بشویید.

    نکات مهم:

    • قبل از استفاده از هر گونه روغن، تست حساسیت را انجام دهید.
    • از روغن های اصل و با کیفیت استفاده کنید.
    • از مصرف بیش از حد روغن ها خودداری کنید.
    • در صورت وجود هر گونه مشکل پوستی یا ریزش موی شدید، قبل از استفاده از روغن ها با پزشک خود مشورت کنید.

    استفاده منظم از این روغن ها می تواند به شما در داشتن موهایی پرپشت، سالم و زیبا کمک کند .

     

    بعد از دانستن علت ریزش مو باید به سراغ راه های درمان آن برویم . استفاده از این 5 روغن گیاهی ذکر شده به شما کمک میکنه تا شادابی و طراوت و رشد مجدد مو های خود را به دست بیارید . برای خرید این روغن های گیاهی میتوانید از سایت عطاری آنلاین پردیسان اقدام کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *